اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۲:۰۷
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۴۶
اذان مغرب ۱۹:۰۷:۵۳
طلوع آفتاب ۰۵:۱۵:۲۲
غروب آفتاب ۱۸:۴۸:۴۱
نیمه شب ۲۳:۱۵:۵۴
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۰۳/۱۸ - ۱۱:۴۰
در برنامه هفت چه گذشت؟

نزدیکی روحانیون و سینماگران سینمای مذهبی را نجات می‌دهد/«دربند» نمونه یک فیلم دینی است

میزگرد نقش سینمای ایران در انتقال پیام نبوی با حضور احمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی

نزدیکی روحانیون و سینماگران سینمای مذهبی را نجات می‌دهد/«دربند» نمونه یک فیلم دینی است

 

به گزارش «سراج24»،در ابتدای بحث محمدرضاگرشاسبی تهیه کننده و کارگردان درباره ساخت فیلم با موضوع پیامبر گفت: قضیه بعثت و کارهای مهم پیامبر در طول حیاتشان موضوعی نیست که صرفا انتظار داشته باشیم که از طریق فیلم آن را منتقل کنیم. سینما و تصویر فقط می تواند نمایش و یا معرفی زندگی این بزرگواران باشد.
این تهیه کننده ادامه داد: اگر هدفمان این باشد که بتوانیم معرفی جهان شمول داشته باشیم، رفتار مسلمانان در این زمینه قبل از فیلم بسیار مهم است. مسلمانان نمی توانند رفتار و منشی به دور از پیامبر داشته باشند و بخواهیم با فیلم به جامعه بشر کمک کنیم تا با پیام بعثت ارتباط برقرار کنند. نمایش و تجلی الگوی اسلامی باید با ساخت فیلم توأم باشد.
وی افزود: ما حتی اگر بهترین فیلم ها را داشته باشیم، با پدیده هایی مثل اسلام وهابیت روبرو هستیم و آنها ذهن مخاطب جهانی را با شیوه های هوشمندانه بدبین می کنند.
علی رویین تن کارگردان درباره فیلم محدرسول الله اظهارکرد:بعد از فیلم الرساله مصطفی عقاد، فیلمسازی برای همه سینماگران جهان سخت شده است.البته ظرفیت های خودمان را برای فیلمسازی درباره حضرت رسول نباید نادیده بگیریم و فکر می کنم فیلم حضرت محمد(ص) مجید مجیدی بسیار فاخر خواهد شد. سیره حضرت رسول زمانی در ما تسری پیدا می کند که وقتی شخصی کاری انجام می دهد، از آن حمایت کنیم. آقای درویش هم با بودجه شخصی خود درباره امام حسین(ع) فیلم می سازد.
این کارگردان خاطرنشان کرد:در زمان حال و حتی قبل از ساخت فیلم احمقانه درباره حضرت رسول ما دست به کار شدیم و باید این را یاد بگیریم که قبل از تهاجم، ارزش هایمان را بگوییم. این کار خیلی سخت است چون مدیران ما به کارهای زودبازده عادت کرده اند. افرادی که تکنیک فیلمسازی بالایی دارند، باید به جایی برسند که برای فیلمسازی، حضرت رسول را به عنوان قاموس بزرگ اسلام بفهمند.
رویین تن یادآورشد:بزرگان اسلام درباره تصویرپیامبر اسلام بحث دارند و مصطفی عقاد برای ساخت فیلم الرساله 5 سال با اساتید دانشگاه الازهر صحبت می کرد تا در نهایت اجازه ساخت فیلم را گرفت.
احمد میرعلایی در ادامه هفت با اشاره به وظیفه فیلمسازان درقبال انتقال پیام نبوی گفت: جهانی شدن فیلم حول این موضوعات بستگی به اعتقاد فیلمساز دارد و نمونه آن مصطفی عقاد است که تصمیم می گیرد یک فیلم خوب بسازد. دوم اینکه فیلمسازی که می خواهد درباره مسائل مذهبی فیلم بسازد، باید برای سینما احترام قائل شود و گفتمان را بداند؛ چون قصد دارد گفتمان را به تصویر تبدیل کند.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره لزوم ضرورت وجود روحانیان توضیح داد: ما برای ساخت فیلم های مذهبی به حضور روحانیان نیاز داریم تا فیلمساز بتواند راه خود را پیدا کند. ما فیلمسازان خوبی برای کار حول این مباحث داریم اما در میانه راه آنها وقفه ایجاد می شود و دلیل آن این است که با هم صحبت نکرده ایم. امروزه همه دشمنان دین اسلام از چهره های غیرواقعی مسلمانان استفاده می کنند و فیلم های بسیار ضعیفی درباره حضرت رسول می سازند و جایزه هم می گیرند و این باعث تأسف است.
علی رویین تن در پاسخ به اینکه چرا این همت برای بازنمایی زندگی این بزرگان در فیلمسازان نیست، بیان کرد: اسلام دین مهر است و یادی که از حضرت رسول می ماند همان سیره حضرت زهرا(س) است. این عشق باید در فیلمساز جاری شود و فیلمساز باید این ارادت را در توان فیلمسازی خود ببیند و بعد به دنبال آن برود.
احمدرضا گرشاسبی درادامه برنامه هفت خاطرنشان کرد: طبیعی است که درچنین شرایطی ساخت فیلم بسیار دشوارست. وقتی تجسم زشت با حربه های شیطانی به وجود می آید، کار فیلمساز سخت می شود؛چون ضمن غبارزدایی از فیلمم باید بتوانم جلوه هایی از نور را در فیلمم نمایش دهم.
این کارگردان در ادامه توضیح داد: این کار یک وجه نرم افزاری و یک وجه سخت افزاری دارد. وجه نرم افزاری این است که به عنوان یک فیلمساز باید باور کنم که پیامم جهانی است چون در غیر این صورت اثرگزاری خود را از دست می دهد. در بعد سخت افزاری با توجه به پیشرفت های سخت افزاری معمولا فیلم ها در ابعاد جهانی باید کیفیت فیلم، انتخاب بازیگران و ابزار فیلمبرداری استاندارد مناسبی داشته باشد، وگرنه فیلم در مراحل اولیه رد می شود.
وی افزود: مرحله بعد مربوط به تعامل با بازاربین المللی می شود و ما هرگز نمی توانیم بدون برخورداری از یک تعامل حرفه ای،اقتصادی و صنعتی بازاربین المللی پخش فیلم داشته باشیم. این یک رویکرد و پروسه است و یک اتفاق استثنایی نیست. اگر بتوانیم وارد بازار بین المللی شویم، به دلیل برخورداری از فرهنگ غنی و داشتن فیلمسازان باشعور می توانیم موفق باشیم.
گرشاسبی خاطرنشان کرد: مسئولان نگران تعامل با بازار فیلم بودند؛ چون در ازای چیزی که ما می خواهیم، آنها هم می خواهند فیلمشان در کشور نمایش داده شود و نگرانی تهاجم فرهنگی در این زمینه وجود داشت اما الان این وضعیت بهتر شده است. اتفاقا فیلم های خوبی ساخته می شوند که خداجو و خدامحورند و درباره فطرت پاک انسانی است.
میرعلایی در پاسخ گفت: ما باید سینما را با تمام اجزایش قبول کنیم. موضوع اساسی ما اکران فیلم های تولیدی در سینمای دنیاست. تعداد کارگردانان ما 350 نفر اما تعداد کارشناسان سینما خیلی بیشتر و غیرتخصصی شده است. دخالت های غیرکارشناسی باعث محتاط شدن مسئولان و فیلمسازان ما شده است و به نظرم در سینما محتاط شدن جواب نمی دهد. قرار نیست از منظر تاریخی به مسأله مبعث بپردازیم و این فیلم می تواند مسأله روز باشد اما به سیره انبیاء هم بپردازد. مثلا فیلمی مثل "دربند" ساخته پرویز شهبازی یکی از آثار دینی و منطبق با آموزه های اخلاقی اسلامی است. باید امکاناتی که در اختیار آقای درویش و مجیدی می گذارند باید به اندازه کافی باشد.
علی رویین تن درادامه تأکید کرد: گاهی ممکن است بهترین تجهیزات سینمایی جهان را در اختیارم قرار دهند و نتوانم با آن کار کنم و اصلا این طور نیست که امکانات خوب منجر به ساخت فیلم خوب هم می شود.
میرعلایی در پاسخ گفت: منظورم این است که باید بتواند از امکانات به نحو خوب استفاده کند و فیلم خوب بسازد.
علی رویین تن پیشنهاد کرد: برای ایجاد یک کارگروه فیلمسازان با بزرگان دین که سیره حضرت رسول را تعیین می کنند باید در ارتباط باشند و یکی از فیلمسازان باید این شجاعت را به خرج دهد و با مراجع صحبت کند.
میرعلایی در پاسخ عنوان کرد: بسیاری از مراجع و مجتهدان ما به سینما نزدیک هستند اما مسأله اصلی این است که هنوز سینما از منظر مذهبی به گونه ای دیگر دیده می شود. ما نیاز داریم که سینماگران ما با تمام مسئولان مذهبی درباره فیلم های مذهبی و حتی اجتماعی تعامل داشته باشند. 
گرشاسبی نیز در این باره توضیح داد: فیلمسازان ما برای ساخت آثار دینی و تاریخی باید پروپوزال ارائه دهند تا اهداف و نگاهشان برای ساخت این آثار مشخص شود. عالم دینی می تواند منابع در اختیار فیلمساز قرار دهد. در مرحله بعد این نگرش کارگردان است که یک اثر را ماندگار می کند.
این تهیه کننده درباره به سرانجام نرسیدن فیلمنامه«ابوطالب» عنوان کرد: فیلمنامه این فیلم را در طول چند سال گذشته هر کسی خوانده به آن علاقه مند شده و تحت تاثیر قرار گرفته است. افرادی مثل سید مهدی شجاعی و مرحوم طاهره صفارزاده از این فیلمنامه بسیار لذت بردند اما متاسفانه یک جریان قدرتمند و متنفذ سیاسی پشت پرده که حرف اول را می زند اجازه ساخت حضرت ابوطالب را به من نداد و تهیه کننده نیز اعلام کرد که اجازه ساخت این فیلم را به او نمی دهند.
وی در پایان افزود: معتقدم که یکی از مشکلات بزرگ فیلم مصطفی عقاد نپرداختن به حضرت ابوطالب و پررنگ کردن شخصیت حضرت حمزه است، چون اگر رشادت ها و فداکاری های ابوطالب به تصویر کشیده شود نگاه بسیاری از مردم به اسلام تغییر خواهد کرد.
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••